maandag 10 juli 2023

PIEP de huismuis

Ik kan het gewoon niet laten om toch weer een nieuwe muis te ontwerpen. Dit wordt inmiddels mijn 4e muis en het blijft gewoon leuk.....


Wil jij zelf muis Piep inclusief kleding maken?
Stuur een mailtje naar piendesign@ziggo.nl
Vraagprijs voor de beschrijving is € 6,25

Geïnspireerd door de muizen Sam en Julia uit het muizenhuis en de muizen van Alan Dart ben ik weer aan het ontwerpen geslagen.

De muizen van Alan Dart zijn geweldig, het enige nadeel is dat ze op 2 naalden gebreid worden en hierdoor heel veel naaiwerk hebben. Dit is nou net wat mij altijd tegen staat. Ik wil gewoon tijdens het breien het ontstaan van een knuffel, in dit geval  muis Piep al ervaren!

De muizen van het muizenhuis zijn natuurlijk ook prachtig maar ik wil graag een gebreid harig muisje gemaakt van natuurlijke materialen.

Het leek mij wel heel leuk om een muis te maken die dezelfde afmetingen heeft als Sam en Julia uit het muizenhuis en die dus ook past in het huis en bij de meubeltjes.

Gewoon maar begonnen met de opzet van een paar steken en zie het resultaat ......

Een schattige muis van 12 cm groot, een beetje harig en een beetje realistisch.


Ik heb een heleboel kleur variaties gemaakt en verschillende wolletjes gebruikt zodat er iedere keer weer net een ander effect ontstaat. Natuurlijk wel allemaal natuurlijke wolletjes met een mix van alpaca.

Eerst de benen, lijfje en armen uit 1 stuk breien, de kop apart en later aangenaaid. Tijdens het breien al opgevuld met schapenwol. Daarna het muisjes geborsteld met een slicker hondenborstel waardoor het muisje harig wordt. Nat gemaakt met een beetje water om het wollige eraf te halen en meer een "haren" effect te creëren en daarna nog met een viltnaald geprikt om de haren op zijn plaats te houden en extra vorm aan muis Piep te geven.


In de pootjes zit een stukje pijpenrager en als je muis zelfstandig wilt laten staan kan er ook een stukje pijpenrager in het staartje gedaan worden.

De oogjes zijn gemaakt met een paar kraaltjes en het neusje en mondje zijn geborduurd met borduurzijde.

Zonder kleding zijn de muisjes al schattig maar om te passen in het muizenhuis en met in gedachten de muizen van Alan Dart heb ik nog een jurkje en vestje van wolvilt gemaakt. Natuurlijk kan de kleding ook uit zodat ik voor muis Piep nog een heleboel kleding kan maken die past bij de tijd en thema van het jaar.

Vilt is het ideale materiaal voor kleine naaisels. Het rafelt niet en naait heel makkelijk in elkaar met een draadje borduurzijde en een overhands steekje of feston steekje zie het er gelijk ook heel leuk uit!

Wil jij zelf muis Piep inclusief kleding maken?
Stuur een mailtje naar piendesign@ziggo.nl
Vraagprijs voor de beschrijving is € 6,25

Ook heb ik nog een muisje gemaakt zonder pijpenragers in de pootjes en niet opgeborsteld zodat ook kleine kindjes veilig met muis Piep kunnen spelen.


Onderstaande muizen zijn met dikkere wol en naalden 4.5 mm gebreid om een grotere zachte knuffelmuis te maken met een gebreid vestje. Deze muizen zijn circa 20 cm groot geworden en helemaal kind vriendelijk.


Wil jij zelf muis Piep inclusief kleding maken?
Stuur een mailtje naar piendesign@ziggo.nl
Vraagprijs voor de beschrijving is € 6,25




Wie wil er nou niet met deze muizen spelen !

Voorlopig ben ik nog niet uitgerust en denk dat ik nog hele leuke en creatieve momenten met deze muizen ga beleven.......



1 opmerking: